Konstnärliga fakulteten

Konstnärliga fakulteten har utbildningar och forskning i konstnärliga ämnen.
Länkstig

Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet är Skandinaviens största konstnärliga fakultet med en internationellt sett unik kombination och bredd av utbildningar och forskning i konstnärliga ämnen.

Aktuellt på Konstnärliga fakulteten

Evenemang

Hitta alla
evenemang

Studera hos oss

Hos oss pluggar varje år drygt 3000 studenter på något av våra 45 program eller våra fristående kurser i ämnen som musik, film, foto, teater, dans, musikal, opera, litterär gestaltning, fri konst, design och konsthantverk.

Inom fakulteten bedrivs också en stor del av lärarutbildningen i ämnena bild, slöjd, musik, dans och teater. Vi har också forskarutbildning och forskning i konstnärliga ämnen och med inriktning mot utbildningsvetenskap.

Största delen av vår verksamhet hittar du i centrala Göteborg, men vi har också ett fantastiskt campus på Steneby, i Dals Långed.

Navigate to video: Följ med en student på Konstnärliga fakulteten
Video (01:00)
Följ med en student på Konstnärliga fakulteten
Navigate to video: Arktis smältande glaciärer
Video (13:21)
Arktis smältande glaciärer
Navigate to video: Musik och affekt
Video (15:46)
Musik och affekt
Navigate to video: Musikutbildning i ett genusperspektiv
Video (13:21)
Musikutbildning i ett genusperspektiv

Vår forskarutbildning

De två institutionerna vid Konstnärliga fakulteten, Högskolan för scen och musik och HDK-Valand – Högskolan för konst och design, har utbildning på forskarnivå i både konstnärlig forskning och pedagogisk forskning inom det konstnärliga fältet. Här finns sammantaget sju forskarutbildningsämnen och cirka 50 doktorander.