The square Oscarsnominerad

Stort grattis till Ruben Östlund, tidigare professor vid Akademin Valand, och teamet bakom filmen The Square! Vilken inspiration för alla oss som pluggar och undervisar inom film på Göteborgs universitet.

Sedan The Sqare först visades på filmfestivalen i Cannes i våras har den vunnit mängder med priser över hela världen. Inklusive en Guldpalm och en Guldbagge. Nu är filmen nominerad till en Oscar för bästa icke-engelskspråkiga film.

The Square är ett satiriskt drama som utspelar sig i konstvärlden med frågor om gemenskap, civilkurage och självupptagenhet i centrum. Filmen är producerad av Erik Hemmendorff, som liksom Ruben Östlund är utblidad på dåvarande Filmhögskolan, numera Akademin Valand.

Den fjärde mars får vi veta vilka filmer som vinner. Mer info och filmklipp på Academy of Motion Picture Arts and Sciences hemsida.