Jenny Tunedal nominerad till Augustpriset

Jenny Tunedal, universitetslektor på Akademin Valand, är nominerad till Augustpriset för sin bok Rosor skador. ”En komplex poetisk form som bär fram de allra starkaste av känslor”, skriver juryn i sin motivering.

Augustpriset är kanske Sveriges allra mest prestigefyllda litteraturpris. Det delas ut i tre kategorier varje höst; årets svenska skönlitterära bok, årets svenska fackbok, årets svenska barn- och ungdomsbok. Jenny Tunedals Rosor skador är nominerad till årets svenska skönlitterära bok.

– Det här är jätteroligt! Och såklart väldigt välförtjänt. Det är bara en enda diktbok som fått Augustpriset hittills men Rosor skador har definitivt goda chanser att bli den andra diktsamlingen någonsin som får priset. Det är en väldigt, väldigt bra bok, och vi kollegor på Konstnärliga fakulteten gläds med Jenny, säger Sofia Gräsberg, enhetschef på Litterär gestaltning.

Rosor skador är en roman om Alzheimers sjukdom och om det som blir kvar när en människa förlorar sitt språk, sina minnen, sin identitet. Ur juryns motivering:

Jenny Tunedal skriver om en dotter som frågar sin mor ”Minns du min mamma?” och får svaret ”Nej”. Detta ”nej” tvingar ner språkfilosofin och de litterära citaten på avdelningsgolvet och får kung Lear att hasa genom vårdboendets korridorer. I Rosor skador bär en komplex poetisk form fram de allra starkaste av känslor.

Utöver Jenny Tunedals Rosor skador är ytterligare fem böcker nominerade i samma kategori. Vem som vinner får vi veta den 27 november, när priset delas ut på årets Augustgala i Stockholms Konserthus. Priset är en bronsstatyett formgiven av Mikael Fare och 100 000 kronor. Mer om priset och årets nominerade böcker på Augustprisets hemsida.