Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tippex, tusch, tråd och andra poetiska tekniker

Föreläsning

Vad är poesi? Mot bakgrund av den intermediala riktning en betydande del av den samtida poesin tagit tycks denna till synes banala fråga öppen för debatt, menar Lisa Schmidt fil dr i litteraturvetenskap. I föreläsningen utvecklar hon sitt resonemang om att "raderingspoesi" i allra högsta grad uppfattas med ögat.

Lisa Schmidt om föreläsningen:
Idag är till och med den kanske mest grundläggande idén om poesi som bestående av skriven text under omförhandling. Sedan slutet av 1960-talet (med ett uppehåll under 1980- och 1990-talen) har nämligen vad som på senare år kommit att kallas Erasure Poetry (raderingspoesi) blivit ett växande fenomen. Precis som namnet antyder rör det sig om en poesi som tillkommit genom radering, närmare bestämt genom radering i befintliga textkällor.

Rent konkret rymmer fältet för raderingspoesi en rad olika raderingsförfaranden - metoderna varierar från traditionella överstrykningar med tusch eller tippex till mer okonventionella raderingsmetoder som motivrika övermålningar, laserutskärningar eller broderier i boksidan. En betydande andel av raderingspoesin faller på grund av detta utstickande intresse för själva bokmediet inom ramen för vad som brukar kallas Artists Books.

Detta gör raderingspoesi till en genre som i allra högsta grad uppfattas med ögat liksom den stundom aktiverar mer sensoriska förhållningssätt: boksidans fysiska strukturer samspelar med diktens övriga multimodala ensemble vilket uppmuntrar betraktaren/läsaren att lägga lika stor vikt vid form och struktur som vid de ord som lämnats kvar i raderingsakten.

Raderingspoesins semantiska register består av en polyfoni av röster, en fusion av medier och en kakofoni av betydelsebärande element, s.k. modus. I princip all raderingspoesi har en källtext skriven av en annan författare vilket innebär att dessa verk bär dubbla signaturer. I min föreläsning kommer jag att diskutera hur vi - genom att läsa inte bara ord utan även sådant som färger, håligheter och andra fysiska strukturer - kan få syn på ett dialogiskt förhållande mellan den raderande och den raderade texten.

Raderingspoesi skrivs genom läsning, och att läsa, men också att radera, är alltid att addera.

Föreläsningen kommer att hållas på svenska

Lisa Schmidt disputerade hösten 2018 på avhandlingen "Radera. Tippex, tusch, tråd och andra poetiska tekniker" (Glänta produktion) vid Göteborgs universitet. Utöver litteraturvetenskap har hon studerat ämnen som estetik, konst och kreativt skrivande.

Hon har tidigare varit verksam som förlagsredaktör samt förläggare och drev mellan åren 2007 och 2011 bokförlaget Bladstaden som framförallt uppmärksammades för sin barnboksproduktion. Hon ingick även i redaktionen för den litteraturvetenskapliga tidskriften "TfL" mellan åren 2016 och 2018.

Som lärare har Schmidt bland annat undervisat i ämnen som Redaktionell praktik, Litteraturkritiskt skrivande, Bilderboksanalys, Litteraturvetenskap och Akademiskt skrivande.

I egenskap av poet har hon givit ut två diktsamlingar, "Kärrmunsblomma. Eller berättelsen om hur fadern försvinner i en symbolisk trädgård" (2007) samt barnboken "Plocka bumlingbaluns" (2011).

För närvarande deltar hon bland annat i arbetet med en ny världslitteraturhistoria där hon skriver ett kapitel om litteratur i skärningspunkten mellan litteratur och konst.

Föreläsare: Lisa Schmidt är fil.dr. i litteraturvetenskap.

Datum: 2019-10-02

Tid: 15:00 - 17:00

Kategorier: Konst- och bildvetenskap

Arrangör: HDK

Plats: HDK, Kristinelundsgatan 6-8
Stora hörsalen

Ytterligare information:
Lisa Schmidt_220.jpg

Kontaktperson: Olle Essvik

Sidansvarig: Konstnärliga fakultetskansliet|Sidan uppdaterades: 2016-04-05
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?