Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Konstnärlig utbildning på forskarnivå och två examina

Konstnärlig forskarutbildning och forskning har en förhållandevis kort historia vid svenska konstnärliga lärosäten. Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet har under det senaste decenniet byggt upp en miljö där forskning och utbildning ges möjlighet att samverka, en miljö som tillåter såväl ämnes- och fakultetsöverskridande forskningsprojekt som projekt starkt inriktade på konstnärlig fördjupning.

Den utbildning på forskarnivå som Konstnärliga fakulteten bedrivit sedan år 2001 och som leder fram till filosofie doktorsexamen har haft en stark konstnärlig inriktning. Doktoranderna i de konstnärliga ämnena har en gedigen konstnärlig verksamhet bakom sig då de påbörjar utbildningen och är fortsatt verksamma inom sina respektive fält även efter disputation.

Göteborgs universitet beviljades i mars 2010 examensrätt för konstnärlig doktorsexamen. Att konstnärliga fakulteten även fortsättningsvis, parallellt med konstnärliga doktorsexamina, även ger filosofie doktorsexamina i konstnärliga ämnen är ett uttryck för ansvarstagande gentemot den tradition vi har varit med om att bygga upp och de betydande kompetenser och forskningsresultat som vår forskarutbildning har frambringat inom ämnena design, digital gestaltning, fri konst, fotografi, fotografisk gestaltning, litterär gestaltning, musikalisk gestaltning och scenisk gestaltning.

Vår filosofie doktorsexamen i konstnärliga ämnen ger goda möjligheter att skapa forskningssamverkan med övriga delar av akademin och med konstlivet och kan på ett intressant sätt interagera för en unik, kreativ miljö där olika hållningar till både konst och forskning kan samexistera och utmana varandra.

Förekomsten av de två examensformerna vid vår fakultet främjar den konstnärliga praktikens möjligheter att på ett jämbördigt sätt etablera och vidareutveckla dialoger och samarbeten med såväl filosofi och humaniora som teknik och samhällsvetenskap. Vi ser en stimulerande miljö för såväl teoretiskt som praktiskt-konstnärligt arbete.

Det bidrar till att riva hierarkier i relationen teori/konst/praktik och skapar genuina och varaktiga kontakter mellan konstlivet, akademin och det omgivande samhället, initialt drivna av nyfikenhet och intresse, men med tiden också av en växande medvetenhet om långsiktig ömsesidig nytta. Den konstnärliga forskningen är en del av det allmänna konstlivet och inte en isolerad akademisk disciplin - en mötesplats för konst och teori.

Sidansvarig: Konstnärliga fakultetskansliet|Sidan uppdaterades: 2015-10-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?