Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dekan och prodekan

Ingrid Elam, dekan

Ingrid Elam började undervisa i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet 1979-1989 och kommer närmast från Malmö Högskola där hon under det senaste decenniet varit i tur och ordning prefekt för området Konst, kultur kommunikation (K3), dekan för fakulteten Kultur och samhälle, och slutligen vicerektor för internationalisering. Sedan 80-talet har hon suttit i olika referensgrupper för stöd till svensk litteratur på Kulturrådet. Hon har varit styrelsemedlem och vice ordförande i Chalmers Stiftelse.

Förutom sin breda erfarenhet av akademin har Ingrid Elam 1989-2000 varit kulturchef på GT, GP och Dagens Nyheter. Hon medverkar regelbundet som kritiker i SVTs Kulturnyheterna, DN och Borås Tidning och är ofta anlitad som samtalspartner vid internationella författarbesök.

Ingrid Elam disputerade 1985 i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet med ” ’… i kärleken blott hjelte…’ Den romantiska versberättelsen i Sverige 1820-1850” och har sedan dess blandat litteraturvetenskaplig forskning, kritik och essäistik, det senare bland annat i två uppmärksammade studier, Min obetydliga beundran. Om Martina von Schwerin och den första läsaren (Norstedts 2008) och Jag. En fiktion (Bonniers 2012), om jaget i litteraturen från Sapfo till Knausgård.

Hon har varit med och utvecklat fältet konstnärlig forskning i Sverige, bland annat som medlem i Vetenskapsrådets arbetsgrupp för konstnärlig forskning 2004-2010.

Ingrid Elam har ett brett inhemskt och internationellt nätverk inom konst, vetenskap och media, finner sin väg både på utbildnings- och kulturdepartementen och uttrycker sig obehindrat på engelska, tyska och franska.

Johannes Landgren, prodekan

Studietiden vid dåvarande Musikhögskolan vid Göteborgs universitet har resulterat i kyrkomusikerexamen, körpedagogexamen och diplomexamen i orgel samt doktorandutbildning vid den dåvarande Musikvetenskapliga institutionen. Detta resulterade i en avhandling inom ramen för den s k konstnärligt kreativa forskarutbildningen, en forskarutbildning som var en form av pionjärarbete i fråga om konstnärligt gestaltande musikforskning. Avhandlingsarbetet gestaltade sig i form av en avhandling (inkluderande såväl text som 3 CD-skivor) om den tjeckiske tonsättaren Petr Eben samt om improvisatoriska processer inom hans musikskapande.

Johannes Landgren har funnits vid Göteborgs universitet sedan 1980, inledningsvis som student och sedan som handledare, forskare och administratör. Den fortsatta forskningen fokuserades framför allt på improvisatoriska strategier och en rad genrestudier från vitt skilda genreområden såsom pop, rock, jazz, barock och nutida konstmusik. Han är professor i orgel och improvisation vid Högskolan för scen och musik.

Förutom arbetet vid Göteborgs universitet bedriver Johannes Landgren en omfattande verksamhet som frilansmusiker, där drivkraften i det musikaliska arbetet utgörs av musikaliska samarbeten och möten med en rad musiker och körer.

Musikerskapet, i vissa fall i kombination med forskningen, har inneburit en rad CD-inspelningar och ett flitigt turnerande från Kalifornien i väst till Sibirien i öst. Konsertverksamheten och rötterna i ett konstnärligt utövande är centrala delar av hans liv och han menar att det är i spänningen mellan den konstnärliga praktiken och universitetets reflektionsplattform som han upplever att det finns en spännande grogrund för en framtida verksamhet inom det konstnärliga området.

Sidansvarig: Konstnärliga fakultetskansliet|Sidan uppdaterades: 2016-03-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?