Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Karen Barad, hedersdoktor 2016, om materialets meningsskapande betydelse för och inom konsten

Nyhet: 2016-10-12


HDK har äran att informera om årets hedersdoktor vid konstnärliga fakulteten: Karen Barad, fil.dr. i teoretisk fysik och idag professor vid institutionen för feministiska studier vid University of California Santa Cruz. Under sitt besök i Göteborg kommer hon hålla en öppen föreläsning och ett samtal lördagen 22 oktober.

Med sin bok Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning (2007), har Karen Barad tillfört viktig kunskap inom fysik, feministisk teori och filosofi i frågor som rör vetenskap och rättvisa. Hennes arbeten har även genererat nya perspektiv för konstnärlig och pedagogisk forskning och praktik. Idag är hon ett inflytelserikt och aktuellt namn som ofta dyker upp inom olika konstnärliga och pedagogiska sammanhang. Karen Barads idéer, teorier och förhållningsätt kan bli viktiga beståndsdelar i en fördjupad etisk utveckling av det konstnärliga fältet, men även i relationen till andra ämnen.

Mening är inte bara språk, tolkning, kultur utan mening är även materiell; eller för att säga det med Karen Barads egna ord i artikeln Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter (Barad, 2003) ”… en förändrad performativitet – en materialistisk, naturalistisk, och posthumanistisk – som låter materia bli en aktiv deltagare i görandet av världen, i dess pågående intra-agerande. Det är nödvändigt att vi förstår vad materia har för betydelse” (Åsberg, Hultman & Francis, 2012 s.78). Barads utgångspunkt ligger bland annat i teoribildningar hos Niels Bohr, Judith Butler, Michel Foucault, Donna J. Haraway och Jacques Derrida. Hon har på ett innovativt sätt utvecklat egna tolkningar som har stor relevans för transdisciplinära arbeten inom forskning, konst och pedagogik. Genom introduktionen av begreppet etisk onto-epistemologi i ifrågasätter hon motsatsförhållanden mellan varande och kunnande, och belyser det som uppstår i mötet mellan material, människa, icke-människa och omgivningen på nya sätt.

För HDK och Konstnärliga fakulteten som helhet betyder hennes teorier och perspektiv mycket då hon både presenterar och ger ny förståelse kring materia och material på olika plan. Karen Barads idéer, teorier och förhållningsätt kan bli en viktig beståndsdel i en fördjupad etisk utveckling av hela Konstnärliga fakultetens ingångar; Design, Musik, Pedagogik, Bildkonst, Performance, Teater, Litteratur, Konsthantverk med flera, men även för kopplingar utanför fakultetens disciplinära gränser.

ÖPPEN FÖRELÄSNING: Lördag 22 oktober, kl 13.00 – 16.00
13.00 – 14.00: Karen Barad håller föreläsning om sina teorier och ingångar
14.15 – 15.15: Paneldiskussion. Presentation av panelen.
15.25 – 16.00: Frågor och kommentarer från publiken.

PLATS: Sjöströmsalen, Högskolan för scen och musik (HSM), Artisten, Fågelsången 1, Göteborg
Obs! 400 personer får plats i Sjöströmsalen. Först på plats - får plats.


Moderator: Dr. Tarja Karlsson Häikiö, Docent, Associate Professor in Visual arts, Head of Department of Visual and Material Culture Unit, HDK, Gothenburg University, Sweden. Research interests in the subject areas, besides Visual Art Education, also in child culture, assessment, documentation, aesthetic learning processes, higher arts education, learning and art based practice, setting of educational environments, practical knowledge.

THE PANEL:

Dr. Kajsa G. Eriksson is an Artist and Associate Professor in Visual Arts at the Art Teachers Program, HDK, Gothenburg University, Sweden. Eriksson holds a PhD in Design and together with Dr. Lena TH Berglin she runs the independent studio Vague Research Studios. In her research her aim is to conduct experiments including situated bodily practices within larger field of exploration and ideology and to discover new formats. Collaboration and the transformative force of art in everyday life is the platform that her teaching, artistic practice, and research has evolved from.

Dr. Lena TH Berglin is an Associate Professor in Design and Material Practices at The Textile Technology Department, University of Borås. Berglin holds a PhD in Interaction Design and together with Kajsa G. Eriksson she runs the independent artistic research studio Vague Research Studios. The basis of her research practice is the interplay between material technologies and social contexts and experiences that turn up in everyday life. Transdisciplinarity and material technology experiments is the foundation her research and teaching methodology.
Vague Research Studios is an artistic research studio specializing in material as technology/culture/education/performance. www.vrstudios.se

Dr. Magdalena Górska, Assistant Professor at the Graduate Gender Program, Department of Media and Culture Studies at Utrecht University. Her research develops a nonuniversalizing and politicized understanding of embodiment where human bodies are conceptualized as agential actors of intersectional politics. Her work offers anthropo-situated while posthumanist discussions of human embodiment and agency and focuses on the quotidian corpomaterial and corpo-affective practices as political matters. She is an author of a dissertation book Breathing Matters: Feminist Intersectional Politics of Vulnerability and a founder of the Breathing Matters Network.

Hillevi Lenz Taguchi, is professor of Education and Child and Youth Studies in the Department of Child and Youth Studies at Stockholm University.
Her present research interests concern methodologies and research practices in material feminist and posthumanist research, as well as developing a transdisciplinary theory that connect theory and practice in the emerging field of educational neuroscience.

Dr. Elisabeth Belgrano, independent scholar and singer.
She has been specializing in vocal Baroque music, with a special interest in French and Italian 17th century music. She has been touring and presenting her performance research at festivals and conferences in Europe as well as in the US. In 2011 Belgrano was awarded a PhD from University of Gothenburg, for her thesis ”Lasciatemi morire” o farò ”La Finta Pazza”: Embodying Vocal Nothingness in 17th Century Operatic Laments and Mad Scenes - the first artistic PhD in Sweden within the field of Performance in Theatre and Music Drama.


Imri Sandström, Doctoral student, Valand Academy, Gothenburg University, Sweden.
 Howe Across Reading – Performing the Past is an investigation into aspects of the histories and languages of New England in the north east of USA and Västerbotten in the north of Sweden, with and through the writings of poet and literary scholar Susan Howe. The project looks at, and listens to, how sounds, times and spaces are generated in ongoing translation and trans-historical reading and writing across geographies, religions, and literatures. Howe’s texts are here a condition for searching, a means to navigate within archives, narratives, language based time-space.
 

AV:

Artikeln har inga kommentarer, kommentera artikeln.

Sidansvarig: Konstnärliga fakultetskansliet|Sidan uppdaterades: 2016-04-06
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?