Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

KONSTLABBET 2x3 - en scen på GAS-festivalen


I år arrangerar Göteborg Art Sounds, GAS sin 6:e GAS-festival. Årets tema är Burning. Det handlar om ett brinnande engagemang, om samtal och möten och om att placera konsten i samtiden. Mellan den 5:e och 9:e maj kommer ett 50-tal konserter, föreläsningar, installationer och diskussioner att hållas i Göteborg. Som ett led i firandet av Konstnärliga fakultetens 10-årsjubileum arrangerar fakulteten KONSTLABBET 2x3 under festivalen.


I ett unikt samarbete med Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet vill GAS-festivalen i år lyfta fram ett område som oftast är dolt för betraktaren i mötet med konstverket, nämligen processen bakom: tankar, föreställningar och överväganden som lett fram till verket så som det uppenbarar sig i sin färdiga form. Var det någon gång på väg att bli något helt annat?

Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet består av åtta institutioner som täcker i stort sett hela konstfältet. Förutom grundläggande utbildningar pågår inom fakulteten ett stort antal intressanta forsknings- och utvecklingsprojekt som undersöker villkoren för skapandeprocesser i och genom det konstnärliga arbetet självt. Fakulteten har även en egen forskarutbildning med cirka 40 doktorander som alla är konstnärligt aktiva. Det är några av dessa (mestadels oavslutade) arbeten – ett slags work in progress – som fakulteten nu i förbindelse med firandet av sitt 10-årsjubileum kommer att visa under GAS-festivalen.

En lounge

KONSTLABBET 2x3 sker på Atalante i form en lounge med utställning, seminarier och presentationer under eftermiddagarna. Foajé och scenrum tas i besittning när fakulteten bjuder in till personliga möten med konstnärer/forskare som alla har en sak gemensamt: de prövar sig fram inför öppen ridå och utan att lita på standardlösningar eller givna framgångsrecept.

Program

Torsdag 6 maj


kl. 14.30
Samtal mellan Kajsa G Eriksson och Andreas Gedin

Kajsa G Eriksson
är konstnär och forskare och har disputerat med avhandlingen Konkret mode: kläder som performancekonst i offentliga rummet. Avhandlingen och konstprojektet handlar om burna kläder som ett ideologiskt ställningstagande som placerar konsten mitt i vardagen och som en del av en performancekonst som utforskar och ökar engagemanget i det offentliga rummet.
Andreas Gedin doktorand vid Konstnärliga fakulteten och arbetar med avhandlingen Hela havet stormar: Konstnären som curator i sitt eget verk. Avhandlingen tar upp konstnärlig forskning som en ett socialt forum: teori som praktik, curating som konst och något om tonfisksås och förbannelser.

kl. 16.00
Samtal mellan Anna Westberg, Joel Brindefalk,
Per Anders Nilsson, Sten Sandell och Nina de Heney

Anna Westberg, dansare/koreograf och Joel Brindefalk, musiker/ kompositör har sedan 2008 samarbetat utifrån sitt gemensamma intresse för improvisation och pågående form i rörelse och ljud. De undersöker i sitt arbete möjligheten att frikoppla rörelser och ljud från kulturella associationer, identifierbara former och narrativitet. Solot Market som visas under GAS-festivalen är koreograferat av Deborah Hay, i bearbetning och framförande av Anna Westberg. Joel Brindefalks musik till stycket är en bearbetning av ett utdrag ur hans pågående verk Morphony.
Sten Sandell och Per Anders Nilsson utgår från olika aspekter av rumslighet i förhållande till improvisation i sina respektive doktorandprojekt. Per Anders Nilsson säger att "När jag improviserar är det som att spela ett spel, att träda in i ett mångdimensionellt imaginärt rum med egna regler." Sten Sandell kontrar med "Att förhålla sig till rummet jag befinner mig i, att gå med eller emot dess akustiska förutsättningar." Rum att utforska, rum som på samma gång bjuder motstånd och erbjuder möjligheter. Möjligheten som finns och som alltid måste finnas i ett rum, att kunna byta riktning, eller behålla den. Som tredje spelare medverkar Nina De Heney på kontrabas, med sitt fantastiska basspel.

kl. 17.30   
Release av ArtMonitor samt konsert med

Per Anders Nilsson, Sten Sandell och Nina de Heney
 
ArtMonitor ges ut av konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet och är en tidskrift helt och hållet ägnad konstnärlig forskning och konstnärligt utvecklingsarbete. Tidskriften är unik i Norden. Den ger ut temanummer och recenserar konstnärliga forskningsprojekt och avhandlingar i konst. Redaktion för tidskriften är Nämnden för konstnärligt utvecklingsarbete vid Göteborgs universitet, utgivare är Johan Öberg och redaktör är Emma Corkhill. Det senaste numret "Art Text" är helt och hållet ägnat sådant konstnärligt skrivande som inte är skönlitteratur, inte är kritik, men ger prov på nya former av konst-essäistik som uppkommer som en del av den nya forskningen. Numret bygger på den internationella konferens i ämnet som hölls i Dicksonska palatset i Göteborg 2009. För mer information om ArtMonitor se www.konst.gu.se/artmonitor.

Fredag 7 maj


kl. 14.30   

Samtal mellan Tina Carlsson och Magnus Bärtås
Tina Carlsson deltar med doktorandprojektet The sky is blue som handlar om kollisionen mellan de mycket banala och mer existentiella frågorna. Det är ett projekt där du kan följa en desperat jakt på det universella, det universella som glider genom fingrarna så fort du försöker gripa tag om det. Utgångspunkten är denna väldigt banala titel "the sky is blue", ett uttalande som ofta används i banala texter, musik och konst, men också faktiskt innehåller och fungerar som en metafor för allvarliga drömmar om kärlek, frihet och hopp.
Magnus Bärtås arbetar med avhandlingsprojektet You Told Me – Work stories and video essays inom konstnärlig forskning, som behandlar berättarstartegier inom konsten. Utifrån det praktiska och teoretiska arbetet med videoessäer undersöks narrativa strukturer inom den essäistiska genren samt berättelsens funktion och betydelse för att uppföra och sprida konst.

kl. 16.00   
Samtal mellan Maja Hammarén och Fredrik Nyberg

Maja Hammarén arbetar på Högskolan för fotografi vid Konstnärliga fakulteten. Hon är verksam i Göteborg och Stockholm och kommer att diskutera sitt konstnärliga utvecklingsarbete Gestaltande språk och att iscensätta sig själv.
Fredrik Nybergs projekt kan ses som ett försök att svara på frågan: Hur låter dikten? Det är en undersökning av poesins olika ljudande uppenbarelseformer. Det handlar exempelvis om förhållandet mellan dikt som en på papper tryckt, visuell, manifestation och som en i rummet vokaliserad, framförd, akt. Det handlar också om olika typer av text/ljud kompositioner, och inte minst om det ofta tysta, svårfångade, ljudande som utgör en avgörande nivå i skrivandet av dikten. Fredrik Nyberg spelar senare under kvällen med gruppen MonoMono.

kl. 17.30   
Release av tabloiden Ingrepp samt konsert av MonoMono

Ingrepp är ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt som drivs av konstnärer, designers, ekonomer, arkitekter, sociologer och filosofer. Utifrån medlemmarnas olika perspektiv och discipliner analyserar, dokumenterar och reflekterar projektet över staden och dess utveckling, främst gällande planeringen av och debatten kring Södra Älvstranden i Göteborg. Den 13:e–16:e maj 2010 genomför gruppen en debatt/peformance på fyra platser längs Södra Älvstranden. I tabloiden Ingrepp kan du ta del av alla aktiviteter som händer under Ingreppsdagarna i Göteborg.
MonoMono består av tonsättaren Lars Carlsson och författaren Fredrik Nyberg. Tillsammans strävar de efter en process där olikheter och likheter, lek och allvar värderas lika. På olika sätt för de samman text och ljud till en fungerande helhet, som förhoppningsvis landar någonstans utanför musiken och utanför litteraturen.

Lördag 8 maj


kl. 14.30   
Samtal mellan Esther Shalev-Gerz och Otto von Busch
Dialogen har stått i centrum i Esther Shalev-Gerzs arbete under tre decennier. Hennes verk är intimt förbundna med en aktiv dialog mellan institutioner, deltagare och allmänheten. Dialog är ett grundläggande begrepp men också något som används och missbrukas på många områden. Det används ofta som synonym för kommunikation och för att hitta samförstånd, men dialogen har många olika former och format, varav några kan bli besvärliga och oförutsägbara. Ett av villkoren för dess möjligheter är att det finns ett förtroende.
I Otto von Buschs projekt Hacktivism och engagerad modedesign undersöks en ny designerroll inom mode. En roll som experimenterar med hur mode kan delas mellan många deltagare som en form av social design och politisk aktivism. Denna designpraktik kallar han "mode hacktivism", en engagerad och kollektiv process där nya handlingsmöjligheter utforskas genom gör-det-själv-praktiker samtidigt som deltagarna i dialogform utvecklar hantverkskunnande och tränar sin uppmärksamhet gentemot modes tillblivelseprocesser.

kl. 16.00   
Samtal mellan Ulf Friberg och Lena Dahlén

Lena Dahlén är doktorand i scenisk gestaltning och arbetar med avhandlingen Språkets roll i skådespelararbetet: från text till tal. Med exempel från ett pågående arbete tecknas en skiss av vägen från första läsning till gestaltat tal. Hur införlivar skådespelaren det främmande, texten? Hur ser processen ut från första läsning till gestaltat tal? Vilka faktorer kan tänkas påverka processen?
Hur fri och konstnärligt obunden teatern än tycker att den är – och i många stycken är – är all teaterverksamhet ett barn av sin tid? Ulf Friberg vill undersöka hur skådespelarens hantverk och syn på sin profession har förändrats under en historisk närtid; från början av 1990- talet fram till idag. Var står vi nu och hur ser framtiden ut? Förlorar vi kunskap? Vinner vi? Leder det framåt?

Konstnärliga fakulteten 10 år

Konstnärliga fakulteten fyller 10 år under hela 2010. På webbsidan nedan har vi samlat information om alla de aktiviteter som arrangeras under jubileumsåret. Titta också gärna in på hemsidorna för Konstnärliga fakultetens högskolor för information om fler evenemang.

Konstnärliga fakulteten 10 år

GAS-festivalen

GAS-festivalen rymmer ett brett spektrum av musikaliska uttryck från olika typer av konst- och improvisationsmusik till ljudinstallationer, elektronika och världsmusik. Men festivalen arrangerar också offentliga samtal om konstens möjliga platser och innebörder i en alltmer mångtydig värld.

Mer information
om GAS-festivalen

Sidansvarig: Konstnärliga fakultetskansliet|Sidan uppdaterades: 2010-05-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?